Een logo is een zeer belangrijk herkenningspunt van een bedrijf. Echter zijn er vele mogelijkheden op dit gebied. Zo is er een woordmerk, beeldmerk, beeldmerk/vignet, lettermerk, monogram, embleem, zegel en een mascotte? Velen kunnen niet alle verschillen op noemen maar daar gaan we u hieronder bij helpen. Wilt u een logo design laten ontwerpen door een professionele webdesigner? Kies dan voor mijn diensten. Ik maak meerdere ontwerpen die passende zijn bij uw bedrijf en huisstijl en laat hiermee het logo spreken.
We rekenen een logo onder het begrip woordmerk wanneer de naam van het bedrijf ook het logo is. Bekende voorbeelden hiervan zijn Facebook en Esprit.
Een beeldmerk is een beeldmerk wanneer de afbeelding de zelfde betekenis heeft als de bedrijfsnaam zelf. Neem bijvoorbeeld de Puma van Puma.
Een afbeelding zonder dat de bedrijfsnaam eronder is genoteerd een goed voorbeeld hiervan is het logo van de NS.
Een goed voorbeeld hiervan is de NOS. Het logo van de NOS is ook direct de naam van de omroep.
Een monogram zien we vaak bij klassieke bedrijven die al erg lang bestaan. Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de V&D of de AH.
Een embleem is het logo van nagenoeg alle voetbalclubs. Veelal in de vorm van een schild. Echter hebben ook andere bedrijven een embleem. Alfa Romeo en Philips zijn hier duidelijke voorbeelden van.
Dit zijn logo's waar men de C&A, Douwe Egberts en Koopmans Meelfabriek onder rekent.
Bedrijven die een mascotte als logo hebben zijn bijvoorbeeld Lacoste en ING. Hierin vindt men de afbeelding van een leeuw of krokodil.
U ziet dat de verschillende begrippen ook enkele overlappingen hebben. Echter wordt het woord Logo gezien als de verzamelnaam van al deze verschillende opties.